Luc Bacque

Figuratief met een licht geflirt met het abstracte,… of eerder abstract met een licht geflirt met het figuratieve.

De figuur blijft Luc Bacqué boeien. Zijn artistieke belangstelling en sympathie gaan dus ook uit naar schilders die veel figuren schilderden als Francis Bacon, Marlene Dumas, de schilders van Cobra en Luc Peire, de enige Bruggeling in dit gezelschap. Opmerkelijk is toch de afwezigheid van echte abstracten bij de namen die hij citeert. De rechte lijnen van Peire worden door Bacqué immers geïnterpreteerd als uitgepuurde figuren, niet als abstract lijnenspel. Met de oudere Brugse schilderkunst heeft hij het niet zo hoog op, tenminste als voorbeeld voor zijn eigen kunst. Met Cobra heeft Bacqué ook een zeker lyrisch gevoel gemeen, dat hij ook in zijn werken over vluchtelingen en slachtpartijen probeert te bewaren. Dat lyrische gevoel gaat gepaard met een dynamische manier van schilderen; rustig intimisme is duidelijk zijn stijl niet. “Ik ben zelf een dynamisch iemand en dat zie je ook in de schilderijen die ik maak. U ziet dat er eigenlijk niet heel veel precies in getekend is. Niet dat ik dat niet zou kunnen. Maar het ligt gewoon niet in mijn aard om petieterig te schilderen, met een  vergrootglas of zo. Nee van mij moet een schilderij eigenlijk leven. Het moet een bruisend schilderij zijn.” Bacqué probeert dan ook heel wat uit om het schilderij “bruisend” te maken. Zo gebruikt hij de drippingtechniek om de picturale oppervlakte meer leven te geven en ze verrassender te maken. Maar als hij merkt dat de druppels niet op de goede plaats vallen, veegt hij ze dadelijk weg. Hij steekt het toeval zo nodig een handje toe.
In zijn “Bord de Mer”- reeks toont Bacqué een voorkeur voor alleenstaande figuren die afsteken tegen de achtergrond, de zee of een dijk. Hij gebruikt daarvoor horizontale formaten, een oud motief in de Europese schilderkunst dat vooral tijdens de romantiek succes had ; men denke slechts aan Caspar David Friedrich of – veel later- aan het symbolisme, Munch en sommige expressionisten. Die figuur werd dan vaak geïnterpreteerd als het symbool van de mens in confrontatie met de immense kosmos.

Opleiding

Schilderkunst, Stedelijke Academie voor Schone Kunsten, Brugge
Grafiek (Nico Lanno en Alain Hatse – Vorming Plus)

Kunstwerken in bezit van

Museum Mouscron
Koninklijk Legermuseum, Brussel
Museum Budapest

Contact
+32 475 298 399
lucbacque@hotmail.com
www.lucbacque.be

Luc_Bacque_1

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *